Tung er sannheten.

Egenskap.

Å bry seg er en egenskap.
Å sette seg inn i andres perspektiv er en egenskap.
Å gi er en egenskap.
Å være tilstede er en egenskap.
Å være sannferdig er en egenskap.
Men til hvilken pris?

“Tung er sannheten å bære, da den må lyves” er litt i kontrast til uttrykket Mahatma Ganhdi sitt uttrykk, men det bør skape noen tanker om at det du tenker og det du sier og gjør bør være i balanse.

Mahatma Ganhdi:
Lykke er når det du tenker, sier, og gjør er i harmoni
Dette er prinsippet om harmoni mellom tanke og handling.
4 kommentarer
    1. Takk for tankekjøret, du…. Har nå lest min del av filosofihistorie, men setningen du tillegger deg selv, den klarer jeg verken å få hode eller hale på. Legg til egenskaper og Gandhi, og tankene raste alle veier. I hele dag.

      Det jeg i allefall mener å vite, er at det ikke finnes en felles sannhet her i verden. Jeg har min, og du har din sannhet, og den må vi kunne beskytte og forsvare, uavhengig av andre. Kan vi likevel møte hverandre ærlig, men respektfullt? (Også Gandhi, forresten).

      Dette beinet må gnages mer på, kjenner jeg. Ha en god (helst tanketom) kveld!

        1. Kommer til å ta mer enn dagen, detta 😂. Tror du har dine egne dyp, jeg – men det jeg sier er nok at der Gandhi er intuitiv, så er du kontraintuitiv. Det krever litt mer 😉.

          Håper helga gir deg hva du trenger 😊🤗.

          1. Helga har gitt meg akkurat det jeg trengte, om det var nok vil tida vise. Men jeg er nå mer opptatt av at jeg satte dine “små grå” på en tankereise 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg