Det er mange former for stillhet. Stillhet kan være å høre på musikk, det kan være å høre på et vannfall, det kan være å høre på fugler som kvitrer, det kan være å høre på vinden eller regnet. Noen ganger kan det nettopp være en eller annen lyd som gir deg følelsen av stillhet og ikke mist ro i sjela.
I dag hadde jeg min form for stillhet. En stillhet som gir ro i sjela fra støyen som vi har rundt oss.
Roen for meg i dag var å kjøre en lang tur på KTM’n. Med øreplugger i ørene og hjelmen på hode murret det rolig og behagelig fra motoren mens jeg rullet gjennom de mange småveiene vi har rundt i vårt distrikt. Delvis på asfalt og delvis på grusveier.
Varmen var god i dag så jakka og ermene på jakka måtte tas helt opp for å få inn kjølende luft på grusveiene som lå knusk tørre under meg. Men jeg koste meg, grus under hjulene og vind inn i jakka 🤩
Det er utrolig hva en tur på motorsykkelen gjør for å skape en god dag. Her gjorde jeg en liten stopp inne på Rotnemovegen. Denne veien er kjempefin å kjøre på en dag som denne.
Det veldig mange fine plasser man får sett når man er ute på mc tur.
Dagen avsluttes med en Grandiosa og en øl. I natt er jeg helt sikker på at jeg får sove godt.
Slik går det når man skal klare seg med det man har.
Takteltet som ble kjøpt inn på turen i mai har ligget pakket inn og vært lagret under tak siden vi kom hjem fra turen. Vinsj til skiboks begyte jeg å se på for å kanskje få hengt takteltet i taket i garasjen så det skulle være lett å ta det av og på, og at det skal være tørt lagret når det ikke er i bruk.
I to dager kranglet jeg med drill og betongborr.
Jo det var det med den drillen da. Jeg skulle jo klare dette med vanlig drill. Og det klarte jeg også. 8 hull drillet og taljene satt i taket. Så skulle jeg ha opp draget, den som sveiva sitter på, og tauet. Da viste det seg at draget var jo mye smalere enn det jeg hadde satt opp taljene til. Så da var det bare å ta det ned igjen 😣 Da måtte jeg ta meg en pause gitt. Neste dag var jeg på igjen, men nå hang ikke armene på lenger så jeg ga litt opp og la det fra meg.
Måtte jeg bruke penger på en slagdrill, som jeg sikkert kun kom til å bruke den ene gangen?
Jeg krøyp til korset og reiste en tur på Jula og fant en slagdrill, en til kun 249kr. Med den drillen satt skruene i taket i løpet av en time. Verktløyet er halve jobben sier dem, det har dem rett i. Så nå henger alt der det skal og takteltet kan lagres oppunder taket i garasjen, pluss at det er veldig lett å ta det av og på.
En planke ble brukt for å få likt med tau på begge sider før jeg hentet takteltet.
Måtte ha noe kaldt.
Da jobben var gjort måtte jeg ha noe kaldt så det ble en tur på KTM’n og en softis.
Bilde er laget med Samsung S26 Ultra. Den har noen slike morsomme funksjoner med bilderedigering.
Det nærmer seg tur.
Nå går det med raske stormskritt til jeg og kjæresten reiser på ny Norgestur. I fjor var vi oppe på Senja. Da var det V70’n og mc teltet som var pakket i bilen. Men nå har vi teltet på taket og der skal vi bo det meste av turen.
Det var litt morsomt å høre på P4 her om dagen da dem spurte lytterne om ferieplanene deres. Noen skulle kjøre en bit, men det var ingen der som matchet vår tur. Vi skal kjøre opp til Grense Jakobselv på litt under to døgn. Der skal vi overnatte og ta en pause etter en tøff transport strekke opp. Så begynner ferien. Vi skal tråkle oss gjennom Finnmark, besøke mange fine steder og ikke minst opp til Nordkapp. Lista er lang over hvilke steder vi ønsker å kjøre innom. Så tre uker på veien blir fylt med masse fine stopper og opplevelser.
Ja det blir en bra tur. Tre uker på veien og vi kommer nok til å passere 600 mil føre vi er hjemme igjen 🤩
I dag har Prius’n fått teltet tilbake på taket. Litt tidlig å sette teltet på taket allerede nå, men hensikten var å lufte det litt siden det har vært så lenge nedpakket.
Grilling.
Jo det ble tid å grille seg et par burgere i efta. Nybeiset verandagulv og grillen tilbake på plassen sin, da ble det burger.
Nå er det bare å holde seg våken resten av dagen, litt bakpå etter å ha sett Norge-Senegal i natt.
Når sola går ned her er det bare å skru av tv’n og sette seg på balkongen og nyte. Med litt skyer på himmelen blir skuet helt magisk.
Men de varme kvelden lar vente litt på seg, bortsett fra i går, da var det knepppet klamt i 2.etg. Vifta måtte plugges inn for å få litt luft. Det er jo nesten så man må se på det som en luksus å måtte sette på vifta.
Det blir ikke like mye kjøring som det var før, men når jeg først gjør en tur så blir det fine turer. Det skal vel nevnes at jeg så langt har hatt både kalde og bløte turer, det er ikke garantert at man kommer hjem tørr når man reiser ut. Turen på onsdag ble veldig fin. Som vanlig så var det oppmøte på Krakken på Circle K Arkovegen og 9 sykler gjorde en fin tur. Her gikk turen denne onsdagen gjennom Skarnes, Vormsund, Eidsvoll og over Gullverket og hjem.
Insta360 kamera var med og det ble en liten film snutt fra turen. Men jeg lurer på om jeg har kommet til veis ende med pc’n min nå, den klarer ikke håndtere 360 filer så den henger seg opp stadig vekk når jeg redigerer. Det ble omstart mer enn 5 ganger for at jeg skulle bli ferdig med denne lille snutten.
Det blir ikke så mye kjøring som det var før. Det vare noe jeg var innstilt på når jeg kjøpte denne mc’n. Når man er godt vant med store touring sykler blir denne som en liten moped, nesten. Å gå fra store tunge sykler på 400-450kg og motorer med 100-160hk til en KTM390 med 44hk merker man. Men det skal sies at den er veldig lettkjørt med sine 176kg.
Jeg har blitt godt forlikt med den og trives veldig godt på den. Det er mye lettere å kjøre på grusveiene på en lettere sykkel så jeg oppsøker grusveier så ofte det lar seg gjøre. I dag tok jeg med meg insta360 kameraet på turen, det må få lufte seg litt det også så jeg ikke glemmer hvordan jeg redigere videoer.
Om du kjører fra meg til Krakken, der vi møtes på onsdager, så er det ca 28km dit. I dag hadde jeg nesten 120km før jeg kom frem dit pga alle omveier jeg tok.
Det ble en baguett som et mellom måltid da jeg kom fram. Det var faktisk halvpris på den, sikkert fordi det var seint på ettermiddagen. Men den var ikke mindre god av den grunn 😉
En liten film ble det av turen så det er bare på trykke på linken så får du bli med på turen. ↙
Det nærmet seg ett års dagen vår, det var allerede gått ett år sida vi møttes første gangen og ble et par. Det måtte vi feire på den måten vi kunne feire den best, roadtrip med telt ⛺
Priusen ble fylt til randen av det den fikk plass til. Bagger med klær, til alle former for vær, sovepose og liggeunderlag og telt. Det samme teltet som vi brukte på turen vår til Senja i fjor. Vi kunne vel ha fått litt til inni der, men det var ganske fullt for å si det sånn 🫣
Første stopp var Tønsberg og Slottsfjellet. Det lå et stolpekart her i det fine lanskapet. Det ble en veldig fin tur. Jeg har vært i Tønsberg før, men aldri her i dette området. Her er Stolpejakt veldig fint, man får se områder man ellers ikke tenker over.
.. . . .
Nede ved brygga fikk vi oss litt mat før vi reiste videre. Fiskekaker og pomes, veldig koselig å sitte der i så fint vær 🌞
..
Så gikk turen videre til Risør.
Teltet var jo med i bilen. Vi skulle se på ett annet telt i Kristiansand, det kommer vi til etterpå.
Røed Camping var neste stopp. Her har jeg tilbrakt veldig mange av feriene mine som barn. Det var rart å være innom der igjen og se hvordan det så ut der nå. Ikke så mye er forandret, det var lett å kjenne seg igjen ☺️
.. Vi var litt inne på om vi skulle slå opp teltet her, men vi vurderte det til at vi ville på en plass som ga oss mer fricamp følelsen.
Vi tok første overnatting ved Randvik friluftsområdet.
.
Det er ikke direkte varmt om kveldene så tidlig på året. Vi måtte finne frem varme poser og jakker, men vi satt godt utover kvelden og koste oss med potetgull og en Tuborg Lime før vi krabbet inn i teltet. Neste dag skulle vi til Kristiansand, der skulle vi se på et nytt telt 😉
Oppgraderer telt livet.
Så gikk turen videre til Kristiansand og Overlandexperten. Her skulle vi se på taktelt til bilen. Jeg hadde sett på nettet en lang tid etter taktelt til Priusen. Hos Overlandexperten fant jeg et telt som kunne passe på taket. Dette teltet ble helt perfekt på bilen med sin lave vekt på bare 34kg. Tusen takk til folka her som hjalp oss med å montere teltet på bilen så vi kunne fortsette på turen vår 👍
Så med takteteltet godt montert på bilen dro vi avsted videre på turen vår. Bildene her er fra vår andre camp, Prekestolen Camping AS.
.. ..
På toppen av Prekestolen.
Dette er et sted jeg lenge har hatt lyst til å besøke. Det var en god marsj på nesten to timer opp til toppen som ligger på 604moh. Det var litt av en utsikt derfra. Heldige var vi også med folkemengden. Vi møtte flere på vei ned enn det var folk som gikk opp. Det var nok fordi vi gikk ganske seint opp.
..
På vei til Julegaven.
Så gikk turen til Kleppa Gard & Glamping. Her skulle vi overnatte i en dome, glamping telt kan man vel kalle det. Her var det helt nydelig. Dette var ei overnatting vi hadde fått i Julegave av jentene til Tone. Tusen takk for gavekortet. Vi koste oss virkelig her.
. ..
Det skal noe til å rekke opp.
På veien fant vi en stol, en stor stol. Det var ikke bare bare å komme opp på den. Tone gjorde så godt ho kunne, men rakk ikke helt opp 🫣
.
Låtefossen.
..
Helleren.
De små husene under berget. Også en tur jeg har hatt lyst til å gjøre i mange år. Veldig moro å se husene som ligger der under bergkanten. Tenk at noen har bodd her i mange år, et spesielt område å bo på. Jeg har ikke søkt på historien om stedet, men det kan jo være et spennende prodsjekt.
Og nå har jeg helt mistet rekkefølgen på hvor vi var når.
Odda og Lothepus sin camping og “stavkirke”.
På veien lå jo Odda foran oss så vi måtte jo innom der. Lothepus Camping var et kjempefint sted. Et fantastisk bygg og en veldig god plassering med utsikt. Her kunne jeg godt tenkt meg å campet en eller annen gang. Du skal ikke se bort fra at vi tar takteltet hit en gang og overnatter.
.
Vøringsfossen.
.
Ingen camp på vidda.
Etter Odda skulle vi kjøre over Hardangevidda. Men ettersom det hadde vært litt kaldt i teltet om natta spurte jeg Tone om ho kunne sjekke været og temperaturen som var spådd over natta. Da fikk jeg i svar -det skal begynne å snø klokka 06 og temperaturen er -7’C. Så da ble ikke det noe camp på vidda 🥶 3cm med snø over fjellet og sommerhjul, nei det var bare å kjøre videre så vi kom oss ned fra fjellet før de hvite fjonene begynte å falle. Her tok vi ingen sjanser. Veien gikk rett hjem. Vi var hjemme 0030 om natta.
Dette var en fantatisk fin tur. Vi har kjørt bakker og berg, vi har vært innom 4 av de nasjonale turisveiene. Vi har vært helt nede ved havet og oppe på 1250moh. Det er så mye jeg kunne skrivd og bilder jeg kunne delt, men da blir jeg sittende her i dagesvis å skrive.
Insta360 kamera har vært med på turen, men programmet henger seg opp hele tida så prosessen med å få det redigert vil nok ta litt tid. Det kan nok være at jeg går over til DJI Osmo360 sånn at jeg også kan bruke samme program til DJI Avata360 og Osmo360.
Tusen takk til kjæresten min Tone som tok meg med på denne famtastiske turen ❤️ Du er en skikkelig råtass på å finne fine steder på Google Maps. I fjor var vi i Senja og jeg gleder meg veldig til vi igjen pakker bilen og reiser til Nord-Norge i sommer. Nå med taktelt 😍
Første morran på dag 2. Natta var litt kjølig her på Randvik Friluftsområde. Før vi kom hit i går kveld hadde en fin tur innom Risør og Tønsberg. Nå har vi spist havregrøt til frokost og nyter en kopp kaffe før vi tar turen videre til Hove og stolpejakt. Så går turen videre til Kristiansand og se på taktelt.
Det er lenge sida jeg satt å så på sidene til DJI Oslo og så på droner. I fjor kjøpe jeg den lille Neo. Veldig moro å fly, men den har sine begrensninger med vind og tracking. Den er veldig praktisk med at du slipper å bruke en kontroller for å fly den, hold den å hånda og send den i været så følger den deg. Men bilen, den ville den ikke følge.
Så når drone feberen satte seg fikk jeg fort lyst på en litt større drone som håndterte vinden bedre og hadde bedre tracking egenskaper.
Jeg så lenge på DJI mini 5 pro. Men så kom DJI med Avata360. Ei drone som hadde 360 kamera, da falt valget på den. Jeg bestilte Fly more combo med googles og håndkontrollen.
Jeg både glede og grue meg til å prøve. Men opplevelsen av å fly med goggles og håndkontroller ble veldig positivt og morsom. Når du setter på deg brillene blir du med drone opp i lufta og når du vrir på hode kan du se rundt deg mens du flyr. Snakk om fugleperspektiv 😀
Det blir garantert mye flyving med Avata360 👍🏻
I videoen viser jeg alt som var med i esken og den aller første flyvinga jeg gjorde med Avata360.
Ja det går lenge mellom hver gang jeg finner turen til tastaturet. Og da skjer det en del mellom hver gang.
Påske ble en fantastisk tur i år. Vi hadde noen kjempefine dager i Trysil. Vi hadde forberedt oss i forkant med å få inn gass og fyringsolje et par uker før. Da vi kom opp i Påsken var det bare å finne frem mat og drikke og kose seg.
Vi tok oss en skitur over til Gnolla og hilste Lille Lina.
Nede i Trysil var på vi på Food Truck Festival.
Tuborg Lime på verandaen i sola var magiske øyeblikk.
Måtte inn på kottet og finne frem kartonger jeg ryddet bort for to år sida.
For to år sida måtte jeg ta valget om å pakke bort utstyret som har vært en stor del av livet mitt i mange år. Det var trist å pakke det bort, men det var et valg som måtte tas den gangen.
Men nå har jeg vært inne på kottet og finni frem kartongene igjen. Og det som en gang var en stor del av meg har fått muligheten til å se dagens lys igjen.
Det var veldig spesielt å kunne ta opp kottdøra og dra frem to fulle kartonger med mc klær igjen.
Sommerens sesong 2026 kunne igjen startes med motorsykkel etter to sesonger uten mc.
Blir nok aldri helt ferdig med å kjøre mc.
Det var nesten helt ubeskrivelig godt å kunne sette seg på to hjul igjen og reise ut. Det har gått mange tanker i hode om dette noen gang kunne skje igjen. Men så har det altså skjedd. I går hadde vi første ofisielle møte på Krakken og det var veldig koselig å kunne møte likesinnede igjen, mc folk. Det ble kaffe, is og masse god prat og latter på Krakken før vi tok oss en liten runde. Klokka ble vel nærmere 21 før jeg var hjemme igjen i går kveld. Da var det forøvrig bare å komme seg rett i dusjen og få igjen varmen, det er fortsatt litt kaldt om kveldene når sola går ned.
Veldig koselig å få møtt folk med samme hobby igjen. For meg var dette nesten en livstil, det var kun dette jeg dreiv med i mange år. Men nå har livet fått så mye annet fint innhold som jeg prioritere først så mc går fra å ha vært en livstil til å bli hobby nå.
.
Is på Esso Kirkenær.
At det blir motorsykkelkjøring i sommer er det ingen tvil om 😉
Vi var innstilte på at detta skulle bli ei arbeids helg. Og det ble det, men jammen ble det tid til litt hygge også. Hengeren var lastet opp med ny sofa, den skulle inn om jeg så måtte ta den på ryggen og bære den inn. Men det slapp jeg.
Tanken var at jeg skulle legge den ene anden på den lille kjelken og dra den etter meg, samtidig som jeg løftet den andre enden slik at den gikk fri fra bakken. Det hadde blitt en veldig tung tur innover 🫣 Det er ikke så langt inn til hytta, men å løfte en sofa i ene enden mens du drar den etter deg, det hadde blitt tungt.
Første turen inn var med den lille kjelken ble med olje, gass og bensin. Det gikk fint. Men når jeg fikk den kjelken på bakken og så over i hengeren og så størrelsen på sofaen så hadde jeg mine tanker om at neste tur kom til å bli litt mer strabasiøs.
.
Gode naboer ble redningen.
Når vi kom over Myra ropte naboen til oss. Vi ble invitert opp, men jeg måtte få inn alt før vi kunne takke ja til det. Det er noe med å klare å stå rett i skoa når man skal ha inn så mye. Men vi fikk låne en pulk, en romslig pulk som hele sofaen passe oppå. Det gjorde jo hele prosessen lettere 🤩
.
.
Klart til Påsken nå.
Når den gamle sofaen var ute var det en god runde med langkosten og inn med den nye sofaen. Detta ble veldig fint. Det ble også romsligere i stua, den nye sofaen ruvet ikke så mye i rommet.
.
Her er alt lagt til rette for å kunne kose seg i Påsken.
.
Etter et godt stykke arbeid var det godt med mat.
Godt fornøyde med innsatsen og resultatet var det på tide med mat. En elg burger med pomes var rett og slett helt perfekt etter noen timer med jobbing og frakt av sofa over Myra. Pomes uten steikovn blir ikke helt pomes, men med godt med smør i panna når du steiker den så blir det slettes ikke verst lell 😉 Og topper du det hele med hjemmelaget tyttebær rømme så har du en 5 stjernes middag 🤩
.
.
Besøker naboen.
Da mørket la seg over Myra spant vi på oss trugene og tok en tur over til naboen. Månen lyste så vidt oppe på en forholdsvis skyfri himmel så vi satte på hodelampa og tuslet av gårde.
.
Det ble en veldig koselig kveld på nabo hytta med øl, snaps og musikk spillet Hitster. Da lørdagen var endt la vi oss veldig glad og fornøyde med både jobben, det sosiale og helga vi hadde fått. Søndagen var hjemreisedag så da vi våknet var det bare å rydde og reise hjem. Nå venter vi bare på Påske så vi kan reise oppover og ha flere dager på hytta. Tone har fått fri hele Påsken og jeg har litt for mye fritid om dagen nå så vi reiser og tilbringer nesten alle Påskedagene på hytta. Det skal bli veldig godt ☺️ Om været holder seg så blir det turer på både ski og truger.