Da er vi i gang.

Denna gangen gruer jeg meg ikke.

Forrige dagen her, da møtte jeg på jobb med ola bukser. Morran var litt småsur, tåka lå tett og tjukk som graut. Værmeldingen sa at det ikke skulle bli noen sommerdag utover dagen heller. Så ola bukse var valget da jeg sto opp og reiste på jobb. Men så ble det veldig varmt, nesten på nippet til at jeg klippet av et par med helt ok ola bukser for å ikke gå helt skamdom utover ettermiddagen.

Så kom det en ny dag. Den var det spådd sol utover ettermiddagen på, jeg husket jo hvor varmt det hadde vært dagen før så jeg satset på shorts den dagen. Jo da, det kom sol, men det var merkbart et helt annet drag i lufta i går. Sjøl om sola sto godt på himmelen fikk den ikke noe tak på temperaturen og lufta, det var rett og slett et høst/vinterdrag i lufta.

Idag starter dagen litt tidlig igjen, sånn litt før 04:00 på morran var det like godt å stå opp. Det blir slik når hode våkner først, da er det bare å få på seg fillene og sette på kaffe.

Jeg følger alltid med på temperaturen ute, reine meteorologen. Så det første jeg gjorde idag, når jeg kjente det var litt kjølig på soverommet med vinduet oppe, var å se på gradestokken. Og der, der var bekreftelsen på at vi i går fikk et lite vær skifte. Gradestokken fikk 14.september sin første minus foran angitt temperatur. Ikke så mye, men -0,7’C.

Det er ikke så mye med -0,7’C 

Men det er nok til at taket på Benz’n er hvitrimet. Fortsetter dette må snøfreser’n ut og garasjen ryddes i håp om at Benz’n får plass. KTM’n håper jeg passer i vinter lagringa, det gjorde ikke Harley’n. Jeg fikk ikke igjen døra, Harley’n var for stor. KTM’n er litt smalere.

Gruer meg ikke.

Dette er vel første vinteren jeg ikke gruer meg til. Jeg har alltid gruet meg til vinter, snø og kulde, men det gjør jeg ikke ikke i år. I år har jeg et helt avslappet forhold til at det skal komme en vinter. Hva kan være grunnen til det? Kan ha noe med å gjøre at ting ligger til rette for å ta i mot en vintersesong. Vedskjulet er fullt, varmepumpa suser på veggen, hytta har aldeles straks både do og dusj inne, bilen har 4×4. Klær og utstyr til alle temperaturer og værsystemer som måtte komme henger klart i skapet. Jo det høres ut som at jeg er klar for hva enn som måtte komme.

Hjemme skulle det være en grei sak å ha det komfortabelt. Ser frem til å pakke opp bilen og reise til fjells, fyre i ovnen og nyte et landskap som jeg har beskrevet som “om himmel finnes på jord så må det være her”.

Litt snøbilder fra i fjor. 

Det kan være litt kaldt å komme på hytta på en fredags kveld. Og jobber man til 17:15 blir det litt seint når man kommer opp. Det tar ca 3 timer å kjøre opp, GPS sier 2t 45min, men det er uten trafikk. På vinteren går det saktere. Det virker som om det mange som ikke har kunnskap med å kjøre bil på vinterføre og da blir det kø hele veien fra Elverum til Trysil.

Men det er litt av sjarmen, å komme opp, låse seg inn på hytta, tenne olje kaminen og la den få brenne noen minutter før man slår fyr i ovnen. Man ordner med maten inn i kjøleskapet, setter fra seg sekken med klær på soverommet, henger opp dyna så den får litt luft og tar seg en liten snaps mens man lager seg noe enkel mat. Nå begynner ovnen å bli varm og etter et par timer kan man kjenne en lunk begynner å bre seg utover i hytta.

Er det riktig kaldt så legger man seg med super undertøyet på første natta og sover som en stein. Når du våkner på morran etter er det en god temperatur i hele hytta. Da er det på med kaffe vann, fyre opp i ovnen for å få opp temperaturen et par grader ekstra til frokosten. Frokosten er gjerne kokt egg. Det blir litt tv titting før man finner frem skiskoa og tar en fin tur ut på fjellet. Det er faktisk fint, veldig fint og reine rekreasjonen og balsam for sjelen. Hvite vidder enn hvor du snur deg og ny preppe skispor som er en drøm å gå i hver eneste dag.

Med dagens felleski behøver man heller ikke ha noen som helst kunnskap om skismøring, det setter jeg stor pris på. Så denne vinteren går jeg i møte med en positiv og spent holdning, det er litt godt å kjenne på.

Men før vinteren setter inn. 

Før vinteren setter inn helt er det andre ting som nå står på agendaen. Lørdag er det End of Summer Amcar treff. Det skal jeg være med på, jeg skal slettes ikke kjøre. Jeg blir hentet hjemme i en Lincoln 14:00 og da bærer det ut på eventyr. Stort sett sitter jeg skrevs over en mc på alle slike tilstelninger, ikke på lørdag. Da skal jeg sitte i baksetet på en Lincoln med en kald øl i henda, dundrende musikk…RAGGEN MÅ GÅ.

Lag en fin dag 😉

1 kommentar
    1. Så bra du har fått bedre forhold til vinter. Materielle goder er vel og bra, men jeg fikk lyst til å minne deg om fjoråret.

      Da bestemte du deg for å jobbe med eget sinn, ha fokus på å omfavne vinteren, bruke den, i stedet for å motarbeide den.

      Skal ratt se du har gjort en skikkelig god jobb 😉😊! 👏 fra meg – og gi deg sjøl en vel fortjent klapp på skuldra 👍

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg