Gi meg en forklaring om du kan!

Det spøker, det er helt banna bein det!

Det er stille dag, ingen planer, ingen agenda. Det eneste jeg fikk til på starten av dagen var å sove lenge, det var jo godt det ettersom gårsdagen var en morra som startet litt tidlig.

Skyte pistol, ja det er lenge sida. 

Ja det er ei stund sida jeg har vært på bana og skutt med Ruger’n. Så hvorfor ikke gjøre en tur opp og se om jeg ikke kunne klare å gjøre hull i noen blinker. Jepp la oss gjøre det.

Så jeg reiser opp og lader. 5 skudd, det skulle bli 5 hull det. Og det blir det, ikke så halv gæli heller, de sitter greit i blinken de 5 første.

Men så skjer det ting jeg ikke kan forklare! 

Jeg får ett klikk, det kan skje det. Da er det bare å ta ut magasinet, dra bak bolten (sluttstykket) og sikre, avventer jo litt første så det ikke er en etterbrenner. Den “udetonerte” patronen tas ut. Ok, da er det klart.

Jeg prøver igjen.

Jeg tar ladegrep, ett skudd går av, så kommer det ett nytt klikk. Jeg tar ut magasinet og dra tilbake bolten…da begynner det.

Patronen klikker. 

Jeg skal ta ut patronen, men da jeg ser i kammeret ligger det bare ei hylse der, hvor er kula? Når patronen har klikke skal jo hele patronen ligge i kammeret, ikke bare hylsa, det har jo ikke gått noe skudd!


Jeg blir nå litt usikker og sjekker jo løpet så det ikke ligger en kule i løpet, som kan ha blitt igjen i løpet når jeg dro bolten tilbake. Nei, ikke noen kule. Jeg får sikkerhets tråden fint igjennom løpet. Jeg ser i løpet, nei her er det ingenting.

Ikke noe igjen i løpet. 

Når jeg nå tar ladegrep på nytt ser jeg nøye etter at det er en fullstendig patron som ligger i magasinet, som nå går inn i løpet, hylse og kule. Jo her er alt tilstede, en komplett patron klar til skytes. Så skjer det igjen…

Jeg gjør klar, sikter på blinken…klikk!!! Jeg gjør prosedyren på nytt, ut med magasin og drar bolten tilbake. Det bør jo nå ligge en komplett patron her som ikke er avfyrt, ikke sant? Det har IKKE gått noen smell.

Men nei! Her er det bare ei hylse igjen…hvor er kula???

Altså. En patron kan klikke, det vil si at hele patron med hylse og kule skal være igjen i kammeret når du tar den ut. Det som skjer er at hylsa er igjen og kula er borte! Forklar den du 🤷‍♂️Jeg kunne ikke se at det lå igjen noen kuler på bakken rundt meg heller.

Dette skjedde flere ganger. Jeg bruker å skyte 50 skudd når jeg har reist på bana, altså ei pakke med patroner. I dag ble det 3 serier, av det jeg fikk skutt da… Nei detta synes jeg var ekkelt at jeg avbrøyt hele skytinga og reiste hjem.

Jeg gjorde meg en tur til Sverige etter detta og har tenkt på hva som kunne ha skjedd i hele dag. Jeg har overhode ingen forklaring.

Men lag en fortsatt fin kveld. Det kommer sikkert mer fra spøk sentralen her 👻

Han her syntes det ikke var noe gøy på bana idag. 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg