Ta barnets perspektiv i måltidet.

I går kveld fikk jeg ta barnets perspektiv i en matsituasjon.

Mat kan være en utfordring for mange barn. Det å bli introdusert for nye smaker, nye konsistenser og utseende på nye retter kan gjøre at det bruker litt tid på å tilvende seg maten.

I går kveld fikk jeg prøve hvordan det er å være et barn som blir utfordret til å spise noe det aldri før har spist, jeg fikk prøve sushi for første gang. Det var en spennende opplevelse det, tror jeg, først så fikk jeg smake det som er en fritert rett. Det var jo ikke noe problem, det var gjenkjennbart som å spise ris, kylling og grønnsaker. Men når jeg kom til den råe fisken, da ble det en helt annen bøtteballet. Rå fisk over en klump med ris, litt usikker.

Hva smaker det? Jeg synes det generelt smakte litt lite, bortsett fra wasabi, den var noe himla sterk, det er ikke mye du skal bruke av den. Jeg liker egentlig sterk mat, men den wasabi’en passet egentlig ikke til noe…hmmm.

Til gjentagelse?

Jo da. Det er ikke umulig at jeg tar en slik matrett igjen, men jeg tror kanskje jeg vil holde meg til den friterte varianten. Den ga litt mer smak jevnt over, bare fisk rått uten noe form for varmebehandling ga liksom ikke noe særlig smak.

Så lærte jeg også noe nytt i går. Et barn bruker 5 ganger for å lære seg en ny smak, vi voksne bruker 25 ganger for å lære oss å like nye smaker…OKI da er det bare 24 ganger til føre jeg virkelig liker sushi…hjelpes!

Ikke så lett for en som har vokst opp på rødt kjøtt fra skogen rett bak huset.

Det ble noen timer med magevondt etter denne matopplevelsen, så det ble seint igår før jeg fikk lagt meg. 
0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg