Og der satt den seg fast!!!

Og der ble den sittende ei god stund.

Det er ikke bare bare det å være tømmerhogger. Du skal liksom felle treet rett vei, du skal skjære slik at bladet ikke setter seg fast og ikke minst ta det med ro og ikke stresse når du driver med motorsag uten sikkerhetsutstyr. Når bladet da setter seg fast, ATV’n blir for lett til å klare å dra treet litt unna slik at jeg får løs saga, vel da var det hett ei stund! Det ble faktisk så hett på innsida kjeledressen at jeg var kliss blaut fra innunder lua og ned i skoa…pjuhhh.

Med et skikkelig tauverk skulle detta gå lett, eller?

For det meste gikk det greit, men jammen blir Polarisen litt for lett i “kroppen” til de største stokkene, da går det så torva spruter høyt i været. Sjøl med 4hjulstrekk hjelper det ikke med lavgir og masse krefter, hjulene får ikke tak i bakken og spinner bare oppå, det er nok litt tele allerede.

Måtte ta en pust i bakken.

Det ble ei lita pause på rompa utpå jordet etter strabasene med stokken som kløp fast motorsaga. Da jeg endelig hadde fått stokken bort, fått løs saga, da var det så kokt inni dressen at jeg satte meg rett på jordet som ga et lite utslag på Richters skala. Men 2 minutter der så var det opp igjen og rett på neste stokk.

Det ble bra til slutt.

Målet ble vel nådd til slutt. Vi fikk vekk de trea som hadde lagt seg over plen her. Nå ligger de utpå jordet. Det var lenge sida jeg hadde brukt Polarisen, men i dag fikk den virkelig gå sine timer, og dra sine lass. Motorsaga lånte jeg av pappa, det var en hissig liten sak det der, når jeg først fikk fart på den lille motoren ga den lyd fra seg og spiste seg brutalt gjennom stokkene.

En ting feila helt.

Det var meninga at vi også skulle brenne kvist, det feila helt! Jeg var inne i garasjen og hentet diesel, umulig å få fyr på. Så tømte jeg over ei kanne med bensin, det brant til bensinen hadde brent opp, så slokka det igjen. Nei det er ikke lett å tenne på en kvisthaug som har ligge på jorde siden i sommer, med alt regn og nå litt rim, som har lagt seg over den. Vi får prøve seinere om det ikke er mulig å få fyr på den haugen.

Det var liksom innholdet i denne dagen, en lørdag i november.

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg