Kan man ha tillit til partitester?

Forskjellig svar på alle partitester.

I lys av dagens hendelser har jeg vært innom flere partitester på nettet. Det begynner med et søk på Google, så går jeg inn på linken til de forskjellige partitestene, som gjerne er tilbudt av forskjellige nyhetsmedier.

Men hva blir resultatet, får man et konkret svar som gir deg trygghet om at du gjør et godt valg?

Nei!

Jeg har tatt 3 eller 4 slike tester nå i kveld (det var lørdagen sin det), jeg har fått 2-3 forskjellige utfall.

I dagsavisen fikk jeg et utfall så jeg holdt på å falle i gulvet her jeg sitter. Der mente de at jeg var overlegen MDG kandidat. Det er ihvertfall noe jeg kan si med en gang, slik som MDG driver er vi snart tilbake med hest og kjerre, med forbudt bruk av hest fordi den slipper ut for mye klimagasser. ALDRI vil MDG få noe som helst fra meg!

En annen partitest satte meg som Høyre kandidat. Noe av det som sto beskrevet av Høyre var i tråd med hva jeg tenker, men de hadde også punkter jeg er sterkt uenig i.

NRK sin test. Ja hvor tror du den satte meg? Joda i AP sitt parti.

Mest mulig like svar på ganske like spørsmål.

Det var nå så klart ikke helt lik formulering på spørsmålene på testene, men innholdet og hva de spurte om var tydelige nok til å se at spørsmålet handle om det samme, og ut i fra det svarte jeg mest mulig likt. Det som skremmer er at utfallene på testen er så forskjellige. Hvordan skal folk som bruker disse testene, som ikke detaljefølger politiken, kunne være trygge på at de stemmer rett?

Tilbake til nyhetene.

Jeg har lenge valgt bort nyhetene, det står svært sjelden noe godt i nyhetene. Det virker som at dårlige nyheter selger bedre enn gode og positive nyheter. Negativitet og intriger er nok mer spennende enn å lese om positive ting, det gir mer klikk og treff på nyhetsidene også. Så hvorfor la pc skjermen bli vinduet ut på en slik negativ verden? Vel, som jeg skriver i begynnelsen her, i lys av dagens hendelser ser jeg meg nødt til å følge med litt mer på nyhetene enn hva jeg har gjort. Jeg har visst, og blitt mer klar over, at det som står i nyhetene og det som skjer i samfunnet er to vidt forskellige ting. Jeg har også sett at en part kan stå frem og si sin sak og fremstille seg som “velgjørende” i saken, hvor da motparten sjøl må innkalle mediene til møte for å fortelle sin side av saken. Her må man følge med. Så nå blir det mer nyheter.

Men nå er det lørdag. Vi tar oss en boks øl for tv’n.

4 kommentarer
    1. Merkelig.. normalt pleier jeg få det samme på disse valgomatene. Jeg pleier havne på ca. 50-60% enig med FRP, 50% enig med H, og så går det kraftig nedover med alle de andre, AP, SV og Rødt nederst.
      Men..når man er så vrien og vrang som meg at man såvidt karrer seg opp på halvveis enig i partiprogrammer til dem på toppen, så er det ikke enkelt å stemme, faktisk. For hva med alt det jeg er uenig i? Gi meg et nytt parti, takk! Jeg misliker alle vi har nå.

        1. Det er det jeg har gjort, valgt ut et par enkeltsaker. Lokalt var det anti eiendomsskatt. Men ..så kuppet sentrum og venstresiden budsjettsaken en gang og fikk innført det der som øker for hvert år, en skatt vi aldri blir kvitt igjen, og dermed bortfalt grunnlaget for å stemme det partiet ved lokalvalg. Det skal ikke være enkelt 😎

          Men jeg er også en av velgerne som partiene ikke kan stole på fra valg til valg, siden jeg ikke er hjernevasket tilhenger av kun ett parti. Og jeg stemmer gjerne forskjellig ved lokal- og stortingsvalg. Så, det dukker vel opp noe å stemme på innen valget til høsten. Stemme skal jeg absolutt, nekter å sitte i sofaen, for da kan jeg ikke kverulere og kritisere ang. politikken etterpå.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg