iPhone 10 år.

I dag er det 10 år siden den første iPhone kom ut – 9.januar 2007.


(bilder lånt fra Google)

Sjøl så har jeg vært en Andriod tilhenger, trodde jeg, til jeg tenker litt etter hvilke iPhoner jeg har hatt.

Det begynte med en iPhone 4S. Den kjøpte jeg helt ny. Det var første møte med iPhone. Det ble et litt brokete møte, jeg ble ikke enig med hvordan telefonen var bygd opp. Jeg var vant til fra Andriod at jeg kunne sette opp hjemskjermen slik jeg ville ha den, men slik var ikke iPhone lagt opp. Det ble et kort og heftig forhold, til vi slo opp.

Så gikk det ei stund. Så ble nysgjerrigheten for stor til å prøve en iPhone 5. Jeg bytta en Samsung med en iPhone 5 og så var vi i gang igjen. Det ble et litt lengre forhold mellom oss to, men så datt jeg over på Andriod igjen.

Så gikk det et helt år hvor jeg hadde en Samsung S5. Det gikk fint. Til jentungen trengte ny mobil, ho fikk jo arve og jeg ny, da var nysgjerrighet blitt veldig stor på iPhone 6. Jeg leste masse om den mobilen, men den fikk litt dårlig skussmål pga bøylighet, batteri som ikke tålte kulde osv. Men så kom iPhone 6S ut. Den fikk helt andre testresultater og kommentarer fra alle YouTube testerne som knuser en og annen mobil under sine tester. IPhone 6S måtte jeg prøve.

Og denne mobilen har jeg i grunn vært veldig fornøyd med. Den har god dekning, prater fint der jeg bor med dårlig signaler, veldig godt i forhold til andre mobiler jeg har hatt. Batteriet er helt innafor og varer fint to dager om du ikke surfer nonstop. Rask, fine bilder (sjøl om Samsung er bedre). All kommunikasjon går som en drøm, og HERE navigasjons programmet er et mye brukt program som går som smurt på iPhone 6S.

Det er noe rart med iPhone. Det blir nesten som med Harley Davidson. Du vil egentlig ha Goldwing, men det er en “sjel” i Harley Davidson, en feeling, som du ikke får i noen annen motorsykkel. Slik er det nesten med iPhone også, du vil egentlig ha Andriod og sette opp mobilen din som du vil, men det er noe spesielt når du holder i en iPhone…en feeling??? Kan det være markedskreftene og varemerke som lurer oss?

Uansett så får’n bruke den mobilen man sjøl vil og er fornøyd med.

GRATTIS med 10 år Apple og iPhone.

 

 

Wikipedia – iPhone er en smarttelefon med multimedia-funksjonalitet. Den designes og markedsføres av Apple i California og produseres i Kina. Den kjennetegnes ved den store, berøringsfølsomme skjermen den betjenes med, og den har kun én fysisk knapp på forsiden. Telefonen betjenes ved å berøre korresponderende ikon(er) på skjermen med en eller flere fingre. Den fantes tideligere kun i sort, men nå er det et stort utvalg av farger på baksiden. Ved berøring av skjermen med to fingre kan man zoome inn og ut av tekst, bilder og grafikk som man ønsker å se på. I tillegg til å være en vanlig mobiltelefon har den også funksjoner som EDGE, mobilkamera, nettleser, push-e-post, og bevegelsessensor. Støtte for trådløst nettverk (802.11b/g) og Bluetooth 2.0 er også inkludert. iPhone 5S/5C og nyere versjoner har i tillegg støtte for 4G (LTE) og Assistert GPS. iPod er en del av telefonen. Det finnes en rekke supplerende applikasjoner tilgjengelig for nedlasting, og det er også mulig å oppdatere programvare via iTunes. Apple kunne i april 2009 markere 1 milliard solgte applikasjoner fra AppStore.

Telefonen ble første gang presentert av daværende administrerende direktør i Apple, Steve Jobs, under Macworld Conference & Expo 9. januar 2007, og den ble lansert 29. juli 2007 i USA. Den ble lansert i Norge 11. juli 2008, hos NetCom. I februar 2009 ble det klart at også Telenor kom til å tilby iPhone til sine kunder.[1]

 

#blogg #iPhone #6S #apple #jubileum #mobil

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg