Skal du hit må du gjøre det nå!

Kun i år kan du se detta urørt.

Det var tidsmessig flaks å gjøre denne turen, detta besøket i år, for det er bare i år du får se den urørt.

Hva snakker vi om?

Tungvannskjelleren på Rjukan.

Jeg var veldig spent på å se hvordan det var nedi kjelleren, forventningene var nok litt for store. Jeg forventet å se kjelleren helt urørt med forvrengte apparater, ledninger og falleferdige vegger og tak. Helt slik var det ikke. Å komme inn i kjelleren var som å komme ned i et støpt vælv, eller en bunker. Det var ryddet bort det meste så det var bare vegger og tak igjen. Det var litt, tja litt nedtur, eller kanskje var forventningene mine for store?

Uansett så kunne jeg kjenne på følelsen da jeg gikk i kjelleren at jeg nå sto på det samme betonggulvet, mellom de samme veggene og under det samme taket Tungvannssabotørene hadde gjort sin aksjon. Bare DET er en opplevelse i seg sjøl! Og jeg er veldig glad for at jeg fikk se dette slik som det sto.

Museum preget.

Det er bare i år du kan oppleve dette slik som det står nå. Men så har jeg tenkt tanken, vil dette kanskje bli mer publikumsvennlig når det blir gjort om til mer et museum? Det bygges nå et museum over kjelleren. Jeg veit ikke, men tror kanskje at det kan bli like så fint å oppleve kjelleren og alt rundt den når det er klart. Etter hva jeg skjønte så skal det komme tilbake apparater osv slik at man får se hvordan det så ut. Ta det med forbehold og ta sjøl kontakt med Vemork om det er noe du lurer på. Jeg synes ihvertfall dette var verdt både tid og penger…jeg har fått stå der operasjon GUNNERSIDE ble utført.

Å få trampe historisk grunn gjør øya mine store. 
2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg