Dette skal jeg ikke angre på når jeg dør!

Nyttårsforsettet er helt i tråd med topp 1. plass på hva folk angrer på når de dør.

Idag våkner jeg i god tid føre kokka skal ringe, jeg kjenner jeg er litt snufsete og skjønner at et er kaldt ute. Det kan kjennes litt inn på soverommet når det drar seg mot -20’C ute. Idag var det -18,5’C.

Jeg rydder ut av oppvaskmaskinen og setter på Radio Norge og lager meg en kopp kaffe.

På radioen kommer Relasjons odden med 5 ting som folk angrer på når de ligger for døden. Og det viser seg at det spiller ingen rolle fra hvor i verden du kommer fra, denne tingen folk angrer på går går over hele fjøla.

Når jeg hører hva folk angerer på, den største tingen folk angrer på så tenker jeg med en gang på nyttårsforsettet mitt. Er ikke det ganske likt, har ikke jeg nettopp dette som nyttårsforsett? Jeg måtte tilbake på bloggen min og søke det opp for se om det stemte. Du kan se innlegget her.

Hva angere folk på? 

1. Jeg skulle ønske jeg hadde hatt nok mot til å leve et liv hvor jeg gjorde det jeg selv var opptatt av, ikke de alle andre forventet av meg.

Dette er den vanligste angeren av alle. I det øyeblikk mennesker innser at livet deres snart er over, er det lett å se tilbake på alle drømmene som aldri gikk i oppfyllelse. De fleste mennesker har ikke fullført halvparten av det de drømte om, og må dø med den visshet om at de ikke fikk gjennomført drømmene sine på grunn av valg de tok eller ikke tok.

Det er veldig viktig å forsøke å gjøre et ekte forsøk på i det minste noen av drømmene vi har i livet. Fra det øyeblikket du mister helsen, er det for sent. God helse gir oss en frihet som veldig få av oss tenker over, før det er for sent.

Dette er det folk angrer mest på. Å ikke leve det livet de sjøl hadde lyst til å leve. Å leve et liv hvor du gjør det du har lyst til, ikke hva alle andre synes du bør gjøre og hvordan du skal leve livet ditt. Å ikke ta hensyn til hva andre synes, vøre redd for hva andre sier. Å oppfylle drømmene dine, dine drømmer, ikke andres drømmer. (tekst hentet fra sosialnytt.no)

Her er hva jeg skrev i mitt nyttårsforsett. 

NYTTÅRSFORSETTET 2023.

Man skal jo ha Nyttårsforsetter, det hører jo med. I fjor hadde jeg et år med Yes Man, det har jeg også tenkt å ha i år, jeg kjører den ett år til. Men det får bli innenfor rimelighetens grenser så klart. I fjor ble det hopp fra Rjukan brua i strikk, det var jo morsomt, faktisk. Jeg har plan om å gjøre det en gang til i år.

Men det er ett annet forsett jeg skal ha i år, jeg skal ta mer hensyn. Å ta hensyn er viktig, det å si nei er viktig, det å si ja er viktig. Men det er en ting man kanskje glemmer litt når man lever i en travel verden, i en verden der alle skal hensyntas og ivaretas. Man glemmer kanskje den viktigste personen man har i livet sitt. Den som står deg nærmest, den som MÅ fungere om alt annet rundt deg skal fungere…DEG SJØL. Så Nyttårsforsettet mitt i år er å ta mer hensyn til meg sjøl, ivareta meg sjøl.

I 2023 skal jeg ta mer hensyn til meg sjøl. Nåløyet inn til meg har blitt svært mye trangere enn det var i 2022. Nå kommer jeg til å spørre meg sjøl -har jeg lyst til detta, har jeg noe å vinne på detta, gagner detta meg, føre jeg sier ja til omgivelsene. Følelsen av å hele tida være på tilbudssida uten at man sjøl har noe igjen for det, den skal bort. Nåløyet har blitt betydeligere trangere.

Men det skal være sagt, det er også ett knippe mennesker jeg slipper alt i henda og kommer direkte for om de skulle trenge hjelp.

Jeg føler at nyttårsforsettet mitt traff veldig godt i forhold til hva folk angrer på når de ligger for døden. Jeg SKAL ta mer hensyn til meg sjøl, jeg skal gjøre det jeg har lyst til, ikke hva andre mener jeg bør ha lyst til, mener jeg burde gjort eller gjøre.

Nå er det ikke slik at man skal kjøre en full egotripp. Slik kan man ikke leve, man har andre rundt seg som man skal leve i samhandling med, være med og ha med seg gjennom livet. Men du, ikke glem deg sjøl!

En litt kald og trøtt Knut Einar fikk en veldig oppsving denne morran da han satte på radioen. Dette var ett godt løft opp på sjøl følelsen og humøret. Vi skal ikke være redde for å vise hvem vi er, hva vi står for og hva vi vil.

Mange lever ett liv med en fasade utad, jeg har møtt nok av de, de som sier en ting og innerst inne ikke står for det de viser utad. Slike folk vil jeg ikke ha med meg i livet! Du skal være ekte og tro til deg sjøl, og du skal vise det utad!

Lag en fin dag, det skal jeg. Og nå fikk jeg litt å tenke på, det fikk kanskje du også. 

Jeg måtte faktisk “benke” meg ned på den nye benken min og skrive når jeg hørte dette på radioen idag.
2 kommentarer
    1. Kjempefint skrevet, Knut Einar 🥰.

      Jeg er helt enig i at god helse tar de fleste for gitt – til den dagen du ikke lenger har den.

      Jeg har likevel lyst til si at ja, for noen drømmer vil det være for sent når sykdom eller skader opptrer. Muligheter kan finnes likevel.

      https://mammapaahjul.blogg.no/gled-dere.html

      Lenker til Vivian sin blogg. Mamma til fire, ektefelle og med diagnose som er en dødsdom. Lammet, språkløs, har hun formidlet livets berg- og dalbane gjennom sine ord. Skrevet ved hjelp av øynene, på en øyestyrt datamaskin. Men hun fikk fly (paragliding)!!!

      Jeg skal ikke bagatellisere, det ligger et vanvittig arbeid i å snu egne tanker, klare se muligheter likevel. Alle vil vel gjerne ha det så fint som mulig i eget liv? Som Vivian sier: «Livet er ikke over før det er over».

      Håper du har morgenens gode følelser med deg inn i kvelden.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg