Det er da du ser opp og sier takk.

WARNING ICE!

Jeg sa det, jeg sa at mc sesongen var over. Det var den ikke. Noen solfylte dager dukket opp og med en ny giv, ny kjøreglede så er fristelsen for stor til å klare å gi helt slipp helt ennå. Og når KTM’n er så lett tilgjengelig å få ut og inn av vinterlagringa, ja da er “dørstokkmila” veldig kort.

Ett par turer, ett par ganske lange fine turer har det blitt de siste dagene. 20 og 30 mil går unna i en feil når jeg setter meg på KTM’n. På søndag ble det en kjempefin tur på nesten 33 mil.

Men friskt i lufta, ja det begynner det å bli.

Jeg var på vei hjem etter en fin tur på søndag da jeg så det blinket i displayet på KTM’n. Jeg var midt i ei rundkjøring så jeg så bare at det var noe som dukket opp på displayet i sidesynet. Når jeg fikk rettet opp og kom meg ut av rundkjøringa tittet jeg ned for å se hva det var. Der sto det WARNING ICE! og blinket mot meg. WTF!

Jeg trykket meg videre inn i kjøre computeren for å se hvor mange grader det var…2,5’C ja! Jo jeg kjente jo at jeg var litt kald på beina og fingertuppene, men resten av kroppen var jeg ikke kald på. Med varme i håndtak og sete var det ikke noe problem å kjøre ellers. Men da WARNING ICE! dukket opp skjønte jeg at det var nok en grunn til at displayet blinket mot meg. Resten av turen gikk veldig rolig og smidig, med et skarpt blikk mot asfalten om det skulle være fukt på den. Det kunne faktisk hende at det var glatt.

Men turen gikk fint helt hjem, helt til siste kilometeren. Ca en kilometer hjemmefra er det veiarbeid og nedsatt hastighet, og godt var det. For 20 meter foran meg trampet elgen ut i veien foran meg. Klokka var nå blitt 1930 og det var blitt bekmørkt ute. Det er da du ser opp mot den svarte himmelen og sier TAKK!

Hele veien sitter jeg og ser intenst etter hvilt, jeg er glad for at den elgen ikke krysset over motorveien hvor hastigheten er adskillig mye høyere. Jeg har vært nær elg og hvilt et par ganger på mc og det er ikke moro, for å si det sånn.

Man er glad for hver en tur som går bra og man kan parkere i garasjen med både sykkel og kropp i behold. Og ikke minst sette seg ved bordet med middagen.

Kaldeste dagen så langt.

Det er ingen tvil om at vi går i mot vinter. Forrige natta her var vi nede i -6,8’C som kaldeste natta hittil. Det kommer nok flere slike netter, helt til de blir det som er normalt ei tid fremover.

Det er nok ikke mange dagene igjen av mc sesongen, men jeg skal prøve å utnytte de dagene så langt det lar seg gjøre. Kommer det en solgløtt, og displayet ikke blinker WARNING ICE! altfor intenst, ja så blir det fortsatt noen småturer.

10 kommentarer

Siste innlegg