Aska er tatt ut av ovn og jeg tenker klima.

En verden styrt av penger, makt og hjelpe løse politikere.

Jeg sitter foran ovn i stua og tar ut aska. Det fyller seg fort opp med aske når det brenner mang en sekk med ved for å holde strømselskapenes innvikle og utspekulerte kalkyler på avstand, noen har fulgt med på skolen, excel er et farlig våpen.

Det varsles, og ikke bare strømselskapene gnir seg i henda når slike prognoser blir varslet, nei det gjør også nyhetsmediene. Aldri har vel nyhetsmediene hatt så mye trafikk, kommentarer og klikk inn på sine sider som nå under pandemier og strømpriser.

Staten, våre kjære tillitsvalgte har det også godt nå. Det virker som om at når du har fått deg en plass på løvebakken så er du fredet for all regel og norm som måtte gjelde oss andre i samfunnet. En fin tekst som florerer på Facebook nå er “likheten mellom demente og de som jobber på stortinget er at ingen veit hvor de egentlig bor”. Forskjellen er at de som er tinget lurer til seg hundretusner av kroner mens så godt som hele pensjon til de på hjemme går til å få bo der. Ja det er forskjell på oss.

Klima. 

Klima har blitt en religion. Det brukes frykt og det spilles på folks dårlige samvittighet for å legimentere høye priser, få folks forståelse til at prisene er så høye. Bak alt dette sitter det noen og tjener noe helt vanvittig med penger på disse tilgjengelighet/etterspørsel kalkylene. Etterspørselen vil alltid være der, senker man tilgjengeligheten skyter prisene i været. Så fortsett å tømme vannmagasinene så vil dere oppnå enda høyrer priser – gratulerer dere har klart å lure en hel verden.

Aska er tatt ut av ovn. Vedsekken er fylt og klar til jeg kommer hjem. Ute er det -8’C og vi skal idag igjen få historiske strømpriser, er det ikke rart at når du leser detta i media så er det på en måte en sensasjon som løftes opp positivt.

Lag en fin dag. 

10 kommentarer
    1. Forbaska strøm, fyrer for alt det verdt her i huset også, men det er jo ille at prisene hindrer mange mennesker å holde det varmt i huset sitt. Blæh til all mediaoppstyr.

        1. Ja det er virkelig det, tenker på at det finnes utrolig mange som så vidt har råd til å overleve måned til måned fra før av. Uff, og verre skal det bli etter jul med stigning i nettleia 🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️

    2. For å lage en fin dag, så unngår jeg faktisk nyheter i stor grad. Blir bare irritert over krisemaksimering i utide og trist over all urettferdighet jeg ikke kan gjøre noe med.

      Så kan jeg ikke annet enn å flire litt skeivt når jeg husker teksten på russekortet mitt: «Det verste med alle politiske vitser – er at noen av dem blir valgt inn på Stortinget». Står seg dessverre, og det er lenge siden jeg var russ…

      1. Helt enig med deg. Jeg brukte også å starte pc med alle nyhetssidene oppe, det første jeg så hver dag var negative ting som poppet rett i øya på meg hver gang jeg åpnet pc.

        Men jeg må si at jeg er dritt lei strømprisene, drivstoffprisene, covid osv…og hvordan detta blir brukt idag. Og hjelpeløsheten er nok den verste…jeg får ikke gjort noen verdens ting med det 🙁

        1. Høres vel snodig ut, men det var artig med en som var enig. Til vanlig himler folk med øya over at jeg følger for lite med nyhetsbildet.

          Tenker jeg følger deg på covid – det blir for intenst fokus. Er i risikogruppe sjøl, men jeg passer på meg – og utover det vil jeg gjerne leve livet mitt. Trodde heller aldri jeg skulle få en hverdag med å ha argusblikk på bensinpriser, hive bilen inn hvorsomhelst det er under 16,- for literen og tyne på så mye som mulig….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg