To turer med testing av Prius.

Med noen flere mil i Priusen har vi fått prøvd oss frem litt i de forskjellige kjøremodusene som er på bilen. Vi har fått prøvd to turer nå med forskjellige moduser. 

Handletur til Kongsvinger: 
Vi starter bilen hjemme og setter den i Hybrid (HV-modus) med en gang.
Bilen starter i Elektrisk (EV-Modus) som standard når du starter bilen, så sant det er strøm på Plug-in batteriet. 
Vi kjører til Kongsvinger sentrum, ca 10 km. Vi har 4 stopp rundt om i byen, det blir småkjøring mellom hver stopp. Hele turen går bilen i Hybrid. 

Hele byturen blir 23,6 km lang. Vi har ikke brukt noe av Plug-in batteriet ettersom vi bare har kjørt i Hybrid. Det har fortsatt sin rekkevidde på 50,5 km. Bensinforbruket ble 0,4L pr mil. 

 

Charge modus:
Vi starter hjemme med fullt Plug-in batteri. Målet for turen var ikke bare lunsj, men å prøve Charge modus, lade Plug-in batteriet under kjøring. Først måtte vi tømme Plug-in batteriet. Det tok, sjøl med hard pedal, 43 km føre bilen gikk over på Hybrid modus. Da bilen gikk over i Hybrid hadde vi 16 km igjen til Charlottenberg. Når vi skulle hjem igjen satte vi bilen i charge modus. Ved start hadde Plug-in batteriet en grønn strek i indikatoren og displayet viste 0,0 km el-rekkevidde. 

Priusen går i charge modus hele veien til Kongsvinger. Det blir i alt 42,5 km. På denne strekningen klarer Priusen å ladet opp Plug-in batteriet til å gi en rekkevidde på 36,6 km kjøring i EV modus, rein el-kjøring. Det går da selvfølgelig på bekostning av bensinforbruket som havner på 0,66L pr mil. Allikevel kjører vi denne turen totalt på 0,3L pr mil. 

På bare 42,5 km lader Priusen opp Plug-in batteriet fra 0,0 km el-rekkevidde til 36,6 km el-rekkevidde. 

Det er morsomt å kjøre Prius med disse funksjonene. Man blir veldig bevisst på å kjøre “riktig” og få best score når man er ferdig med turen. 

Neste test blir å kjøre en lengre tur med kun Hybrid modus. 

#blogg #toyota #prius #plugin #hybrid #2017 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg