Tygg litt på denna en søndags morra.

Få høre hva du tenker om det.

Jeg trur at de aller fleste i verden vil leve trygge, gode innholdsrike liv.

Leve sine egne liv, ikke styre og kontrollere over andres liv.

Jeg trur de fleste ønsker seg et arbeid de trives med, en økonomi de kan bygge et liv med.

Jeg trur de fleste vil ønsker å leve et liv som er bærekraftig for alt og alle rundt seg. 

 

Detta trur jeg faktisk om all verdens folk. 

 

Så derfor undrer jeg meg veldig over hvorfor de få herskesjuke som er det motsatte, hvorfor har de den største innflytelsen på verden og ikke de som bare ønsker å leve et liv? 

Lag en god Søndag. 

7 kommentarer
    1. Det er dessverre ikke alle som er friske i hodet. Og ofte er det disse menneskene som ikke skjøtter noe, som “kommer lengst” i å være korttenkt og maktsyke…

    2. Det spørsmålet der har neppe et enkelt svar. Til alle tider, har mennesket organisert seg i grupper, og selv de mest isolerte samfunn har en form for ledelse.

      Den som vil være med å påvirke, å få noe gjort, de må søke makt på ulike plan. Samtidig veit vi at makt korrumperer – og det sniker seg innpå. Skal du utøve makt, krever det en ekstrem bevissthet hos den enkelte. Mange klarer ikke det bevissthetsnivået, og dessverre klarer de etter en stund heller ikke å ta imot korrigerende tilbakemeldinger. De mister empati, og over tid – både vilje og evne til å forandre seg.

      Russland er i tillegg vanskelig å forstå, sett med vestlige briller på. De har skapt et eget narrativ, og det er sjokkerende å se hvor effektiv informasjonskontrollen er.

      Og mens alle har fokus på Ukraina, sørger Saudi-Arabia for å henrette 81 mennesker lørdag, sånn i relativ ro og fred…. (Aljazeera, New York Times).

      Enkelte er vel bare rett og slett feil skrudd sammen.

      Du ba om det, så tygg litt på dette, du 😉

      1. Godt svar. Men her er det også noen av de få som styrer over de mange. Og de mange ville nok heller levd sine liv i ro og trygghet.

        Og hvorfor er det slik at det er de som er skrudd “feil” sammen som styrer?

        1. Kanskje det blir sånn nettopp fordi de fleste av oss gjerne vil leve et fredelig og rolig liv?

          Jeg vet at som tidligere mangeårig tillitsvalgt og verneombud, så har jeg tatt flere kamper på vegne av andre. Det koster.

          Jeg tror ikke jeg kunne betalt prisen for å heve den kampen opp på nasjonalt nivå. Men da overlater jeg jo også spillerommet til andre….

          Isj – ble vrien den her 😔.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg