Jeg trodde jeg hadde mistet deg!

God morgen min sotmørke venn.

Minner kommer i mange former, noen ganger i form av et sotlagt lite lykketroll. Dette er minner ifra en tid, en svunnen tid, en falmet tid, fra en tid da jeg ennå var en liten tass som ikke visste veien foran meg…nå ble det rart her…men det er fra da jeg var en liten gutt ja, da vi barnebarna så gjerne ville overnatte hos bestemor og bestefar hver dag.

Men var han så lykkelig han da, det sotlagte lykketrollet?

Det får vi kanskje aldri svar på, han hang nå der i midtspeilen på den gamle Volvo’en til’n bestefar. En Volvo som aldri gikk en meter før pipa var tent, derfor er vårt lille lykketroll så sotlagt, han hang midt i piperøyken når starteren på Volvo’en dro i gang motoren, bakken sto å skalv, turtallet var så vidt over kvelegrensa, pipa ble tent og vi å vidt så hvem som kjørte bilen ut av garasjen når vi skulle være med bestefar og bestemor på tur.

Var han glad? Ja jeg tror faktisk det, han brydde seg nok ikke så mye om røyken som kom ut av pipa, den tjukke gråe røyke som oste fra pipa og fylte bilen. Jeg tror faktisk lykketrollet, vår sotlagte lille venn var glad for hver gang vi skulle ut og kjøre, se smilet og de våkne øynene, det blide ansiktet, klart han gledet seg og hadde det bra.

Det var kanskje noen annet for oss andre, faktisk med lunger og luktesans, som skulle sitte i bilen med pipa til bestefar, men med ei lita sprekk i sideruta så litt av røyken ble luftet ut klarte vi turen med den gamle Volvo’en. Slik var det å vokse opp på den tida, og veit du hva…det gikk bra!

Takk for gode minner min sotlagte lille venn, lykketrollet. Godt jeg ikke hadde mistet deg.

2 kommentarer
    1. he he ja det var barndom det 🙂 Husker godt hvor dumt jeg syntes det var når pappa kjøpte “ny” bil som hadde sikkerhetsseler i baksetet. På en måte tror jeg vi hadde en bedre barndom enn mange unger i dag. Vi fikk stort sett beskjed om å gå ut å finne på noe. Vi kjedet oss jo aldri.Et likt lykketroll uten hår omtrent har jeg ikke sett tidligere. De jeg husker hadde masse bustehår i forskjellige farger.

      1. Jeg husker godt alle ferieturene til fjells og Sørlandet, da satt jeg i mellom forsetene uten belte og fulgte med på veien. I stasjonsvogna var setene lagt ned og gjort om til senger så jegbig brorsan kunne sove under veis. Ting har forandret seg en del 👍🏻

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg