Ingen biljournalist, bare egne erfaring rett fra eier.

Categories Toyota Prius Plug-In 2017

Toyota Prius Hybrid Plugin 2017. 

Det har blitt mange tester, eller hverdags referater siden vi i juli 2017 fikk vår nye Toyota levert av Toyota Sulland Kongsvinger. De finner du her i en egen kategori Toyota Prius Plug-In 2017.  

Nå har Priusen vært på langtur. Det ble i alt 1925 km på trippen fra Granli til Danmark og hjem igjen. Turene til Nannestad for å hente og levere Rambo var ikke med i snittregningen på Danmarksturen, de ble kjørt som egne turer i kjørekomputeren, klarte vi å kjøre 50% strøm på den turen?. 

 

Fra Granli til Gøteborg. 

Bra last i bilen. Her er det klær og utstyr til tre voksne på en ukes ferie. 

Turen til Gøteborg er på 334,3 km.
Snittfart 76 kmt.
EV kjøring 32%.
Bensinforbruk 0,4L. 

Når vi ankommer huset vi har leid har forbruket falt til 0,39L. Snittfarten har falt til 70 kmt og EV kjøring har økt til 35%. 

 

Agertoften/Løkken – Legoland/Billund. 

Da vi starter turen til Legoland velger vi GPS rute RASK.
Veien ned blir da på 257,5 km.
Snittfart 94 kmt.
Bensinforbruk 0,5L.
EV kjøring 16%. 

Når vi kjører tilbake til Løkken fra Legoland/Billund velger jeg GPS rute MILJØ. Denne ruta er litt kortere, bruker like lang tid, vi er ikke så mye innom de største motorveien. 
Kjørelengde blir 215,7 km.
Snittfart 78 kmt. 
Bensinforbruk 0,39L
EV kjøring 31%

Totalt blir turen til Legoland 473,3 km. 
Snittfart 86 kmt. 
Bensinforbruk 0,45L
EV kjøring 23% 

Hele Danmarksturen inkludert all kjøring fra vi reiste til vi sto på gårdsplassen igjen ble 192,5 mil. Det totale forbruket over disse milene ble 0,41L. Snittfarten ble 69 kmt og EV kjøring ble 31%.

Det går fort på Svenske og Danske motorveier. Spesielt i Danmark går det fort. Når hastigheten ligger over over 130 kmt er vi også over grensen for hva Priusen gjør på bare strøm, som er 130 kmt. Da blir det til at motoren går stort sett hele turen. 

Innfridde Priusen forventningene til turen?

Ja det må jeg si at den gjorde. Jeg var spent på hvordan den ville oppføre seg i høyere hastigheter enn vi får kjørt på her hjemme. At motoren ville gå mye og at forbruket ville øke ganske betraktelig i forhold å kjøre på norske landeveier var jeg inneforstått med. Priusen bruker minst der andre bruker mest, småkjøring, så på motorvei ville dette jevne seg ut. 

Priusen ligger støtt og godt på veien i store hastigheter. Det var absolutt ingen problemer å ligge med 140 kmt på cruisen i mil etter mil. Det lengste strekket vi hadde med så stor hastighet var rett under 90 km. 

Jeg opplevde heller ikke at det var noe problem med akselerasjon, motorkraft. Nå er det ikke slik at det sparker i fra, men bilen gir en jevn og fin akselerasjon som tilfredsstiller det du trenger i den daglige kjøringen. Vi var veldig fornøyd med bilens prestasjoner på denne turen. 

Vel hjemme og bilen tømt for alle klær og remedier vi hadde pakket med oss, ja da var det å sette seg i bilen igjen og reise til Nannestad. Her hadde Rambo hatt et “hotell” opphold mens vi var i Danmark. 

Kjørekomputer ble nullstilt til denne turen. Skulle vi klare å kjøre denne turen på 50% strøm? Ja det klarte vi. 

Turen til Nannestad og tilbake ble 164,6 km.
Bensinforbruket ble 0,31L.
Snitthastighet 61kmt.
EV kjøring 51%.  

50% på strøm? Ja det gikk! 

#blogg #toyota #prius #plugin #hybrid #ladbar #biltest #danmark #sommer #hverdag #ferie 

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *