Priusen når sin EV grense ved -12’C.

Når det er skikkelig kaldt, ja når det er -12’C og mer så virker det som at Priusen ikke vil gå på bare EV. 

En tur vi gjorde 03.desember gikk bra i EV modus. Her fikk vi ut 30 km føre Priusen slo over til Hybrid modus. Men i dag var det -16’C utenfor husveggen når jeg skulle hente Martin og reise på en guttetur til Sverige. 

Da startknappen ble trykket inn startet bensinmotoren med en gang. Temperaturen i bilen var satt til 20’C. 

Det skulle gå 7,9km føre bilen slo over til EV modus første gangen på turen. 

I displayet oppe ved speedometer skjermen står det at bilen bruker 0 bensin, og bilen blir dratt fremover elektrisk, men EV indikatoren lyser ikke. Men når jeg tar frem denne skjermen, da ser jeg at bensinmotoren fortsatt går. 

Kaldt vær trenger mer energi til oppvarming. 
Bilen startes i EV modus med ECO drive mode. Ettersom temperaturen ute er -16’C her hjemme ved start og ligger mellom -12’C og -14’C på denne turen opplever jeg at bilen går mer i en Hybrid modus, motoren er inne og ute gjennom hele turen. Det er ikke mulig å teste hvor lang rekkevidde bilen har på EV. Temperaturen i bilen er bra, men som sagt bare satt til 20’C. 

10 mil på 0,32L 

43% av turen er kjørt på strøm. 

Turen ender opp med et forbruk på 0,32L på mila. Vi har kjørt 43% av turen på strøm. Plugin batteriet hadde en rekkevidde på 42km ved start, den er brukt opp ca ved 95km av turen på totalt 101km. 

Klima i ECO modus. 
På Sverige turen i ECO modus er temperaturen bra i bilen når vi har satt den til 20’C. Men litt senere på kvelden gjør vi en tur på ca 20km, med stopper innom butikker. Da vi reiser hjemmefra setter jeg temperaturen i bilen til 22,5’C. Da kjenner jeg at cupeen ikke får den varmen vi skal ha. Jeg slår bilen over fra ECO modus til NORMAL modus. Varmen i bilen stiger godt. Resten av turen kjøres da i NORMAL og 22,5’C på klimaanlegget. 

Spørsmålet er da om bilen går i en sparemodus i ECO som gjør at den ikke klarer å opprettholde den varmen vi ønsker ved 22,5’C. På tidligere tur i -10’C fikk vi 30km ut av plugin batteriet føre den gikk over i Hybrid. Den turen ble kjørt i NORMAL drive mode og endte med 0,35L. 

Sjøl om bilen ikke vil gå i EV modus når det er så kaldt så er jeg veldig fornøyd med forbruket. 0,32L det kan man ikke klage på i så lave temperaturer. Og ser vi på et lite sammendrag fra flere måneder kjøring er snittet fint.

Kjøredagboka i bilen viser lave tall. 

Det var litt om bil. Nå har jeg snart testet alt jeg klarer å komme på. Jeg har tenkt å teste full rekkevidde uten klima til sommeren, klarer vi å rulle opp mot 63km som Toyota sier? 

Hold øya oppe på parkeringsplasser og vei nå siste uka føre Jul, det er travelt rundt oss i Juleshoppinga. 

 

#blogg #toyota #prius #plugin #hybrid #2017 

2 kommentarer
    1. Takk for det.
      Det er mulig at den vil oppføre seg annerledes på EV i NORMAL modus, det er en ting som kan testes når minusgradene sniker seg på igjen. I dag har vi knapt vært på -4’C

    2. Dette stemmer bra med det forhandleren fortalte meg da jeg testet bilen.
      Når det blir kaldere enn minus 10 vil bensinmotoren måtte hjelpe til med oppvarming, selv om bilen er utstyrt med varmepumpe (som mange plug-in hybrider ikke er).
      Med bilen i Eco-modus er det nettopp klimaanleggets effektivitet i forhold til oppvarming det går ut over (godt mulig mer også).
      Fin test det her!! Interessant å lese!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg