Utøya 22.juli.

Utøya filmen har fått en del kommentarer og meningene om man skal se den eller ikke er det mange av. 

Noen mener at man skal glemme det som har skjedd, noen mener at man ikke skal gi gjerningsmannen den oppmerksomheten osv. Det er mange følelser ladet i denne filmen. 

Vi har valgt å se den. Jeg husker dagen da dette skjedde og jeg husker frustrasjonen over det jeg synes var et handlingslammet politi som ikke klarer å mobilisere transport, båt eller helikopter, slik at de kom seg ut til Utøya. 

Når jeg så denne filmen ble jeg enda mer frustrert, ja rett og slett sint der jeg satt i kinosalen, over hvor lang tid det tar føre det kommer hjelp frem til ungdommene. Minutt for minutt får man kjenne hvor lang tid det tar før noen kommer, og det er i en kinosal, man kan jo bare tenke seg hvordan dette må ha vært den dagen. 

Når nyhetshelikopter ankommer føre politi, når private med båter risikerer sine liv for å redde så mange de klarer, før politi klarer å mobilisere seg, da kjenner jeg at tillit til politikorpset svalner. 

 

Hvorfor bør du se filmen?

Filmen bør alle se for å forstå hva ungdommene opplevde den dagen, hvilken panikk de måtte ha og hvilken frykt de måtte kjenne på kroppen i den viten om at det går noen etter deg på en liten øy i den hensikt med å skyte og drepe deg. Gjerningsmannen har ingen fokus i filmen.

Glemme det som har skjedd? Nei, bak denne hendelsen ligger det nok en grunn, om vi leter langt langt ned. Turen ned den veien vil nok være vond og vanskelig. 

Bilde er lånt av Filmweb.no

Andrea Berntzen spiller rollen som Kaja. Den rollen gjør ho knakende godt. 

#blogg #film #utøya 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg