Over Dovre med 2017 Toyota Prius Plugin.

681 kilometer via Koppang, Sollia, Folldal, Hjerkinn, Dombås, Ringebu, Lillehammer, Hamar, Vallset/Gata, Skarnes, Kongsvinger. 

Toyota Prius Hybrid Plugin 2017. 

Vi starter hjemme med fullt batteri. Rekkevidde sier 50.5km. Jeg velger å kjøre i Elektrisk modus til jeg har igjen ca 25km på batteriet. Starter jeg turen på hybrid og kjører i hybrid hele veien så har ikke den energien jeg får når jeg bremser opp noe sted å gjøre av seg når batteriet er fullt. Derfor kjører jeg ned batteriet halvveis og frigjør lagringskapasitet. 

Når vi kommer til Elverum har vi kjørt 102.9km i hybridmodus. Forbruket ligger nå på 0.32L. Priusen har også brukt noe av batteripakka når den har gått på Elektrisk modus i 60-70kmt sonene mot Elverum. 

Når vi har kjørt 194.6km ankommer vi Koppang Tiur’n Kro, er vi på 0.35L. 

Hjemme ligger vi på ca 180moh. Fra Koppang stiger det ganske bra føre vi er oppe på Folldal og Hjerkinn. 

På Hjerkinn tar vi en liten stopp. Her er vi ikke langt under 1000moh. Priusen ligger nå på 0.38L med 335.6km. Batteriet har nå 16.1km rekkevidde. Jeg brukte Elektrisk modus når vi var oppe ved gruvene. 

Når vi kommer hjem står trippen på 681.3km. Priusen har brukt 0.37L og kjørt turen på 38% strøm. 

Batteriet har 8.8km igjen rekkevidde. 

Oppsummering. 

  • 681.3km
  • 38% strøm
  • 0.37L bensin
  • Drive modus – normal 

Jeg hadde trodd at vi skulle klare 0.35L når vi snudde nesa hjemover, men fra Ringebu og nedover møter vi på motorvei med 90kmt, farten blir da 95-100kmt. Det gjør at vi ikke klarer å dra ned forbruket. Høye hastigheter trenger mer energi (bensin). 

Turen var veldig behagelig. Bilen tar ujevnheter i veien fint, dumper og asfaltskjøter blir borte når du kjører over dem. Trinnløs kraftoverføring e-CVT gjør opplevelsen enda bedre. Ingen giring, man flyter sømløst bortover veien. 

Vi gleder oss til neste Roadtrip. 

#blogg #toyota #prius #hybrid #phv #solar #ecvt #dovre #roadtrip #2017 

Jeg har plassert min blogg i <a href=”http://bloggurat.net/kart/registrere/5851/kongsvinger”>Kongsvinger</a> på <a href=”http://bloggurat.net/kart/”>norske bloggkart</a>!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg